crisis niet de oorzaak faillissementsgolf

Crisis niet de oorzaak van faillissementsgolf

De crisis is uiteindelijk niet de oorzaak van de faillissementsgolf, maar de gebeurtenis die de oorzaak pijnlijk duidelijk maakt. Veel bedrijven zijn er niet op ingericht om doorlopend te veranderen. En al helemaal niet in het tempo dat vandaag de dag noodzakelijk is.

Snel veranderen was voor de crisis uitbrak in 2009 ook niet aan de orde. Langzaam meeveranderen was voldoende. Daardoor is er een tekort ontstaan aan kennis en inzicht over de impact, die de snel veranderende omgeving heeft op het succes van het business model en het bedrijfsresultaat. Er zijn ook bedrijven die de kennis en het inzicht wel hebben, maar simpelweg niet in staat zijn om even snel als de markt te veranderen. Meestal door een gebrek aan de vereiste middelen, of juist een overschot aan nog niet afgeschreven lange termijn verplichtingen. Denk bijvoorbeeld aan Kodak die wereldwijd enorme laboratoria en een bijzonder efficiënte logistieke organisatie had ingericht, om razendsnel en met de beste kwaliteit filmrolletjes te ontwikkelen. Dit paste niet bij de opkomende vraag naar digitale fotografie en dat werd hun uiteindelijk fataal..

Tenslotte is er nog de groep waarbij het kennen en kunnen wel aanwezig is,  maar die er niet voor kiezen. Dit zijn de bedrijven die nog steeds geloven dat ze hun gekozen strategie en gedefinieerde plannen moeten blijven volgen. Hier hebben Nokia en Blackberry nogal last van gehad. De beperking zit hier in het denken van het ‘old-school’ management. Zelfs onze eigen Hans Breukhoven had hier last van, terwijl hij toch bekend staat als een slimme ondernemer en een voortvarende marketeer. Met de Free Record Shop hield hij te lang vast aan het oude retail concept en dito verdienmodel dat hem ooit groot heeft gemaakt. Terwijl de wereld transformeerde naar een Free Omnichannel & Digital Only cultuur, probeerde Hans op dure A-locaties met veel personeel te concurreren met Bol.com.

Agile bedrijven houden niet vast aan een strategie, maar aan de veranderende omgeving. Die is leidend en daar zoeken zij telkens de beste strategie, tactiek en operatie bij. De enige strategie waar zij aan vast houden is Strategic Adaptability. Het aanpassingsvermogen van hun organisatie is de strategie, waarbij ook de strategie zelf aanpasbaar is aan de omgeving.

Ondernemingen met een groot aanpassingsvermogen hebben niet zo’n last van de crisis. Zij zien de crisis als een kans en weten dit om te zetten in groei en gezonde marges.

Auteur: Adrie Dolman MSc

Neem contact op voor de mogelijkheden in uw organisatie.

Wilt u deze informatie delen?