fail innovation

Waarom de kameleon faalt als metafoor van innovatie

Carlos Ghosn zei al over de succesvolle turnaround die hij als CEO heeft doorgevoerd bij Nissan: “Power comes from the inside, always!”.  Zijn transformatie werd beroemd door de significant toegenomen waardecreatie.

De tijd dat marketeers nog weg konden komen met sluwe window dressing is voorbij. Een ander mooi jasje er omheen, een nieuwe slogan en beloven dat het nu beter gaat? Daar prikken we tegenwoordig snel doorheen.
Kijk maar naar Aegon, die zich in de woekerpolis affaire ontpopte als de perverse koning van de woekerpolis aanbieders. Snel na de ontgoocheling gooiden hun communicatie managers de slogan “Eerlijk over verzekeren” de markt in. Echter, zonder bevredigend resultaat. Nu proberen ze het onder een andere naam die lekker tegen hun eigen perverse cultuurtje aan mag schoppen. Knab bank zou het wel even heel anders doen dan die oude bankboeven. Rene Frijters heeft ongetwijfeld de beste bedoelingen, maar de Aegon-truc van de wolf in schaapskleren lijkt ook ditmaal niet meer op te gaan. Gelukkig zien potentiële klanten nu in dat zij financiële aanbieders niet zomaar op hun droge blauwe ogen kunnen geloven.  In plaats daarvan kijken we nu eerst zelf even naar de binnenkant. En dan zien we dat Knab gewoon Aegon is en blazen we het sprookje uit.

fail innovation

Alleen de buitenkant veranderen is niet meer genoeg. Het gaat nu echt om een transformatie aan de binnenkant.

De salamander zou een goede opvolger kunnen zijn als metafoor bij innovatie en in het bijzonder voor het geweldige aanpassingsvermogen in een veranderende omgeving. Salamander is Latijns voor ‘Vuur van binnen’.

Salamander ultieme metafoor innovatie

En de salamander leefde al ver voor de mensheid in de tijd van de dinosaurussen. Deze laatste heeft de evolutie niet doorstaan, maar de salamander heeft zich in honderden varianten aangepast aan de verschillende leefomstandigheden. En zijn aanpassingsvermogen is zo sterk, dat hij waarschijnlijk ook de mens gaat overleven.

De salamander staat daarom wat mij betreft voor duurzame innovatie en transformatie. En de kameleon? Ach, laten we die maar snel vergeten. We hoeven er niet trots op te zijn dat we in het verleden zeiden dat we innoveerden, maar dat we in werkelijkheid massaal aan  window dressing deden.

Auteur:  Adrie Dolman MSc

Neem contact op als u wilt reageren op dit artikel.

Wilt u deze informatie delen?